Politik Creeper Politik bloggar

Marit-effekten var en mediaeffekt

måndag 8 juni 2009 av Rune Lanestrand

runeMest glädjande i gårdagens valresultat är framgångarna för de EU-kritiska partierna på Irland och i Storbritannien. Det innebär troligen att Lissabonfördraget kan stoppas genom folkomröstning i de två länderna.

Valresultatet i Sverige gav piratpartiet en plats i EU-parlamentet vilket visar att svenska folket inte vill ha avlyssning och kränkning av den personliga integriteten genom FRA-lagen. EU-motståndaren Carl Schlyter gav miljöpartiet en stor framgång medan vänsterpartiets väljare är så kritiska till EU att de inte går och röstar.

Junilistan som mörklagts och förtalats av Mediatan tappade sina mandat. Maud Olofsson straffades av sina gamla kärntrupper på landsbygden för hennes svek i kärnkraftfrågan.

Folkpartiet är det enda parti i alliansen som gick fram. De EU-vänliga politiska kommentatorerna går i spinn och pratar vitt och brett om en Marit-effekt. Men egentligen är det fråga om en mediaeffekt, d v s att praktiskt taget alla medier har höjt Marit till skyarna och gett henne ett enormt utrymme i radio, tv och tidningar. Utan att hennes populistiska budskap har ifrågasatts. Vid en normal mediagranskning hade “den oskuldsfulla tanten” sjunkit ihop som en punkterad sufflé.

De politiskt korrekta kommentatorerna drar helt förhastat slutsatsen att fp:s framgång visar hur EU-vänliga svenskarna blivit. Och låtsas inte om att de 55 procent som inte har röstat är så kritiska till EU att de inte ens vill gå och rösta.

I storstäderna där väljarna i åratal hjärntvättats av bonnierpressens folkpartitidningar har man svalt Marit Paulsens falska lockrop. Medan väljarna på landsbygden som genomskådat hennes förrädiska budskap om att slopa jordbrukssubventionerna, utan att livsmedlen skulle bli dyrare, har satt tummen ned. Där gör folkpartiet genomgående ett sämre val än 2004.

Kommentarerna från socialdemokraterna och alliansen är lika torftiga som deras valbudskap. Det blir inte närmast löjeväckande när ingen kan erkänna att de gjort ett dåligt val. Den nya metoden för partistrategerna är att förhålla sig till en förväntad resultat och inte till det faktiska valutslaget. Det känns närmast förnedrande att partiledarna så grovt underskattar allmänheten när de svarar så fräckt och utmanande.

Valresultatet innebär att den tänkta superstaten genom Lissabonfördraget, som ska kunna fatta majoritetsbeslut på ett valdeltagande som ligger på 43 procent, stoppas i nya folkomröstningar. De maktberusade politikerna tvingas nu besinna sig.

Den som definitivt måste koras till EU-valets största förloraren är Margot Wallström som haft en budget på 26 miljarder, lika stor som den svenska EU-avgiften, för att populärisera Unionen och få folk att rösta. Den lilla röstökningen i Sverige är ju, det av etablissemanget så förhatliga piratpartiets förtjänst som så glädjande har fått många ungdomar att engagera sig i samhällsfrågor och rösta. De politiska kommentatorernas försök att felaktigt framställa piratpartiet som att bara intressera sig för fildelning misslyckades. Partiet tar i själva verket upp grundläggande förutsättningar för ett fritt och demokratiskt samhälle utan massav-lyssning och kränkning av den personliga integriteten.

Rune Lanestrand

Redaktör för tidskriften Småbrukaren

2 publicerade kommentarer till “Marit-effekten var en mediaeffekt”

  1. Nemokrati skriver:

    Men det är många som är övertygade om att det blir ett ja på Irland. Och att högern inte kommer tvinga fram nyval som kan leda till folkomröstning i England. Vad är det som talar för att det kan bli Nej och att det blir nyval före folkomröstningen på Irland? Vet du något om det?

  2. Nemokrati skriver:

    Jag menade alltså - vad är som talar för att det kan bli tt nej till på Irland - och att det blir nyval i England, före folkomröstningen på Irland? Det verkar ju som att Gordon Brown kommer att sitta kvar och att det inte blir val förrän till våren 2010, och då har ju Lissabon redan gått igenom. Det verkar ju också som nej-sidan på Irland fått så lite resurser att Ja-sidan vinner mer och mer mark.

Skriv en kommentar

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Coding by Campbell & Lilja Web Design